Ezekre figyelj, hogy ne járj pórul a Black Friday idején

 

Hamarosan indul a 2021-as Black Friday (idén november 26-án) így már most érdemes felkészülni rá azoknak, akik ebben az időszakban szeretnék beszerezni a karácsonyi ajándékokat, és az akciós tech kütyüket.


Ugyan több ezer webshop és üzlet készül ilyenkor 20-70%os, már-már őrületbe ejtő akciókkal, azért nem árt ha tiszta fejjel megyünk neki a vásárlásnak. Habár látszólag úgy tűnhet, mi nem jöhetünk ki rosszul a Fekete Péntek nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően, de valójában ez sajnos nem minden esetben van így.


Ilyenkor sajnos egyáltalán nem nehéz bedőlni kamu kedvezményeknek, vagy átverős oldalaknak. De sokszor előfordul az is, hogy egy megbízhatónak tűnő oldalról rendelünk, de hetekig várnunk kell a rendelésünkre a black friday okozta készlethiány miatt.
Ebben a cikkünkben olyan hasznos tanácsokat igyekszünk megosztani veled, amik segítenek a 2021-as fekete pénteken történő tudatos vásárlásban.


Mindig nézzük utána egy termék valós árának


Az akciók összegyűjtésében segítő oldalak (mint a például a Black Friday Magazin) leegyszerűsíthetik számodra a tömérdek mennyiségű black friday-es webshopok közti böngészést.

Azonban azt tudnod kell, hogy nagyon sok eladó próbálkozik csalni kicsit az ajánlatban meghirdetett termékek árával. Előfordulhat ugyanis, hogy egy-egy hihetetlen árakciót hirdető ajánlat, valójában egyáltalán nem számít annyira kedvező vételnek.


Vásárlóként a legjobb, amit tehetünk, hogy igyekszünk tájékozódni az adott árucikk valós árát illetően. Erre a célra manapság már több különböző és remekül használható ár összehasonlító weboldal is a rendelkezésünkre áll, mint például az Árukereső vagy az Árgép. Ezek használatával pillanatok alatt meg tudsz győződni a szóban forgó termék valós áráról, és arról is, hogy tényleg akciós-e egy termék vagy csak előzetes felemelték az árat és abból lett a nagy kedvezmény.


Továbbá azt is vegyük figyelembe, hogy a legtöbb esetben az amúgy is kifutó részlegen lévő termékek kapják a legnagyobb akciókat. Főleg elektronikai cikkeknél érdemes megnézni, hogy az egyébként nagyon kedvező árú termék – például egy okos telefon – kap-e még a jövőben támogatást és frissítést.


Sajnos könnyen előfordulhat az is, hogy az óriási Black Friday kedvezménnyel vásárolt kávéfőző gép mellé rögtön jár majd egy méretes hátrány is, mert a jövőben már nem kapható hozzá pót alkatrész, vagy a megfelelő kávépatron. Ami elég kellemetlen tud lenni.

Ha ezeket jól átgondoljuk és odafigyelünk rá, akkor persze elkerülhetőek az ilyen helyzetek.

Egyébként Black Friday idején előszeretettel hirdetnek a külföldi oldalak is Magyarországra. Tehát amennyiben külföldi webshopból rendelnél valamit, akkor előtte feltétlenül győződjünk meg róla, hogy a termék mellé magyar (vagy legalább angol) nyelvű használati útmutató fogunk-e kapni. Illetve azt sem árt előre tisztázni, hogy a garanciát (ha egyáltalán van) hogyan tudjuk majd igénybe venni. Tech áruknál pedig lényeges lehet az is, hogy milyen töltővel adják majd a terméket, hisz előfordulhat, hogy amerikai vagy kínai szabvány jár mellé.


Ha ezeknek utánajárunk azzal sok kellemetlenséget meg tudunk spórolni magunknak.



Mi a helyzet, ha egy webshop sikertelennek veszi a rendelésünket?


Black Friday idején arra is készüljünk fel lélekben, hogy velünk együtt sok ezren vadásznak majd, kiéhezve a legvonzóbb ajánlatokra. Persze sokan már ekkor is a fa alá szánt karácsonyi ajándékokat keresik. Ebben a kiélezett versenyben bizony előfordul, hogy a megnövekedett kereslet miatt rövid időn belül elfogy a teljes készlet egy-egy árucikkből.


Szóval, ha elsőre sikeresnek is tűnik az általunk kezdeményezett tranzakció, ettől a kereskedő még megtagadhatja a termék értékesítését. Pánikra semmi ok, mert ekkor sem maradunk hoppon. Az eladó ugyanis köteles az átutalt teljes összeget haladéktalanul visszafizetni a számunkra. Ezenfelül ha hivatkozunk valamilyen veszteségre, ami minket ért azáltal, hogy nem küldték ki a terméket (például ajándékba rendelted a testvérednek a szülinapjára, de így ajándék nélkül maradtál) akkor könnyen lehet, hogy egy kedvezményre jogosító kupont is kapsz kiengesztelésül. Nekem be szokott válni.


Ha pedig bármilyen oknál fogva az elállási szándékunkat szeretnénk érvénybe léptetni, arra magánszemélyként véghezvitt internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől kalkulált 14 naptári napon belül van lehetőségünk.


Azt még érdemes tudnod, hogy kizárólag a magyarországi, illetve egyéb EU-s tagállami webáruházaktól történő rendelés esetén érvényes.


Szintén nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a vásárlásunkat igazoló blokkot jól őrizzük meg. Győződjünk meg arról is, hogy a jótállási jegy is szabályosan legyen kitöltve. Csakis így tudjuk ugyanis biztosítani azt, hogy a kézhez kapott árucikk bármely minőségbéli hiányossága esetén érvényesíteni tudjuk a kifogásainkat.



Kihez fordulhatunk az esetleges panaszainkkal?


 Amennyiben az itt javasoltakra figyelmet fordítunk és megfontolt vásárlói döntéseket hozunk az idei Black Friday alkalmával, akkor jó eséllyel a felmerülő kellemetlenségektől sem kell tartanunk. Ha bármilyen probléma merül fel először mindig érdemes az adott boltot vagy webshopot felkeresni.


Könnyen lehet, hogy akaratukon kívül hibáztak és azonnal megoldást találnak a helyzetedre. A vitás esetek rendezésében pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság lehet a segítségünkre. Szükség esetén bátran keresd Őket, nagyon segítőkészek.


Érdemes továbbá megtekinteni a hatóság online felületein megtalálható segédanyagokat is. Rendkívül hasznos lehet például még Fekete péntek előtt ellenőrizni a jogsértő webáruházak listáját, illetve a vásárlóként minket megillető jogokat is.

Vissza a tetejére